Trwa ładowanie proszę czekać ...

Twój samochód szarpie podczas przyspieszania? (Oto jak to naprawić)

7 maja 2022

Jeśli Twój samochód szarpie podczas przyspieszania - nie jesteś jedyny.

Jest to powszechny problem w przypadku samochodów, ponieważ wiele różnych uszkodzonych elementów silnika może powodować ten problem.

Silnik samochodowy potrzebuje odpowiedniego stosunku powietrza do paliwa, aby pracować wydajnie. Jeśli stosunek ten nie jest zrównoważony, silnik samochodowy pomija jeden z procesów cyklu spalania i w efekcie ma przerwę w zapłonie. Zacznijmy od krótkiego omówienia najczęstszych przyczyn.

Najczęstszą przyczyną szarpania podczas przyspieszania jest zanieczyszczony filtr powietrza lub uszkodzony czujnik MAF. Przyczyną mogą być także inne problemy związane z paliwem , takie jak uszkodzona pompa paliwowa, wtryskiwacz paliwa lub zatkany filtr powietrza. Przyczyną mogą być także problemy z zapłonem, takie jak uszkodzone świece zapłonowe.

Są to najczęstsze przyczyny szarpania samochodu podczas przyspieszania, ale zagłębmy się w nie nieco bardziej.

Poniżej znajduje się znacznie bardziej szczegółowa lista 10 najczęstszych przyczyn szarpania samochodu podczas przyspieszania.

Spis treści show 10 Przyczyny szarpania samochodu podczas przyspieszania 1. Zanieczyszczony filtr powietrza 2. Zanieczyszczony lub uszkodzony czujnik masowego przepływu powietrza 3. Zatkany filtr paliwa 4. Wadliwa pompa paliwa 5. Uszkodzony wtryskiwacz paliwa 6. Złe świece zapłonowe 7. Uszkodzony zawór EGR 8. Uszkodzona cewka/cewki zapłonowe 9. Zablokowany lub zatkany katalizator 10. Problemy z przekładnią

10 Przyczyny szarpania samochodu przy przyspieszaniu

1. Zanieczyszczony filtr powietrza

Filtr powietrza zapewnia, że do silnika zawsze dociera świeże powietrze, bez przedostawania się do niego kurzu i innych zanieczyszczeń, które mogą go poważnie uszkodzić.

Filtr powietrza powinien być regularnie wymieniany, a jeśli nie było to robione od dłuższego czasu, może się zanieczyścić, zwłaszcza jeśli mieszkasz w bardzo zapylonym miejscu. Kontrola filtra powietrza jest łatwa do wykonania - należy go sprawdzić i wymienić, jeśli jest w złym stanie.

2. Zanieczyszczony lub uszkodzony czujnik masowego przepływu powietrza

Czujnik masowego przepływu powietrza mierzy ilość powietrza dostającego się do silnika. Z biegiem lat może się na nim gromadzić dużo zanieczyszczeń, co powoduje, że odczytuje on fałszywą ilość powietrza dostającego się do silnika.

Może to powodować nieprawidłową mieszankę paliwowo-powietrzną, co z kolei może powodować szarpanie silnika przy przyspieszaniu. Wymontować masowy czujnik przepływu powietrza i dokładnie wyczyścić go za pomocą środka do czyszczenia układów elektrycznych. Wymień go, jeśli podejrzewasz, że jest uszkodzony i przeprowadziłeś odpowiednie badania.

3. Zatkany filtr paliwa

Zatkany filtr paliwa to wcale nie jest rzadki problem. Brud i kurz dostają się do zbiornika paliwa przy każdym tankowaniu samochodu, a nawet mogą być zawarte w paliwie.

Jeśli filtr paliwa jest zatkany, silnik nie otrzymuje wystarczającej ilości paliwa do prawidłowego działania, a podczas przyspieszania może dochodzić do szarpania i czkawki.

Wymiana filtra paliwa jest często dość tania i łatwa do wykonania, więc jeśli nie robiłeś tego od dłuższego czasu, powinieneś go wymienić.

4. Wadliwa pompa paliwa

Uszkodzona pompa paliwa może powodować podobne problemy jak zatkany filtr paliwa, co prowadzi do ubogiej mieszanki w silniku. Pompa paliwa jest często umieszczona wewnątrz zbiornika i dość trudno ją wymienić.

Oznacza to, że przed jej wymianą należy upewnić się, że pompa paliwa jest uszkodzona. Jednym ze sposobów sprawdzenia tego może być zainstalowanie manometru na listwie paliwowej w celu zmierzenia ciśnienia paliwa.

Jeśli po wymianie filtra paliwa ciśnienie paliwa jest niskie przy przyspieszaniu - masz uszkodzoną pompę paliwową lub regulator ciśnienia paliwa.

5. Wadliwy wtryskiwacz paliwa

Wtryskiwacze paliwa sterują ilością paliwa dostającego się do każdego cylindra. Na każdy cylinder przypada jeden wtryskiwacz paliwa.

Jeśli jeden z wtryskiwaczy ulegnie uszkodzeniu, może dojść do przerwania pracy silnika, a w efekcie do szarpania podczas próby przyspieszenia.

Nie jest to jednak bardzo częsty problem, dlatego przed wymianą wtryskiwaczy należy się upewnić, że są one uszkodzone.

6. Złe świece zapłonowe

Świece zapłonowe kontrolują zapłon w komorze spalania, a bez nich Twój samochód nie będzie w ogóle pracował.

Świece zapłonowe zużywają się z czasem, a wadliwa świeca zapłonowa może powodować przerwanie zapłonu, co może być przyczyną szarpania przy przyspieszaniu. Ich wymiana jest dość łatwa i tania, więc jeśli nie robiłeś tego od jakiegoś czasu, powinieneś to zrobić.

7. Wadliwy zawór EGR

Zawór EGR kontroluje gazy spalinowe, które powinny być recyrkulowane do silnika samochodu. Jeśli uwalnia on zbyt dużo lub zbyt mało spalin do wlotu, mieszanka paliwowo-powietrzna może być niewłaściwa, co może powodować przerwanie ognia.

W niektórych samochodach możliwe jest zatkanie rur zaworu EGR. Jeśli to możliwe, spróbuj wyjąć złącze EGR i zatkać rurę, aby sprawdzić, czy problem się rozwiąże.

8. Uszkodzona cewka/cewki zapłonowe

Cewka zapłonowa przekazuje iskrę do świec zapłonowych i, jak można się domyślić, uszkodzona cewka zapłonowa może powodować poważne przerwy w zapłonie.

Niektóre samochody mają oddzielne cewki zapłonowe, a niektóre mają jedną dla wszystkich cylindrów. Jeśli masz oddzielne cewki zapłonowe, może to być jedna lub dwie uszkodzone cewki. Sprawdź kody usterek dla każdego konkretnego cylindra, w którym występuje błąd zapłonu, i wymień cewkę zapłonową dla danego cylindra, aby sprawdzić, czy to ona jest przyczyną problemu.

9. Zablokowany lub zatkany katalizator

Katalizator pomaga Twojemu samochodowi przejść przez testy emisji spalin i zapewnia nam lepsze środowisko naturalne. Niestety, czasami wewnętrzne części katalizatora mogą się poluzować.

Może to spowodować zablokowanie rury wydechowej i wytworzenie zbyt dużego ciśnienia zwrotnego w układzie wydechowym, co spowoduje szarpanie samochodu przy przyspieszaniu.

Spróbuj wymontować katalizator i sprawdzić, czy nie jest zatkany lub czy nie ma w nim luźnych części.

10. Problemy ze skrzynią biegów

Gdy samochód szarpie podczas przyspieszania, nie musi to być problem z silnikiem. W niektórych przypadkach może to być problem ze skrzynią biegów lub przekładnią.

Może to być ślizgające się sprzęgło lub inne uszkodzenie w skrzyni biegów. Skrzynie biegów to skomplikowane urządzenia, więc jeśli uważasz, że to z nimi jest problem, najlepiej zlecić to zadanie profesjonalnemu mechanikowi.