Trwa ładowanie proszę czekać ...

Kierownica nie jest prosta? (Częste przyczyny)

13 kwietnia 2022

Kiedy jedziesz drogą, oczekujesz, że kierownica będzie idealnie ustawiona i wyprostowana. Istnieją jednak pewne okoliczności, które powodują, że kierownica jest niecentryczna. Co powoduje, że kierownica nie jest prosta podczas jazdy?

Jeśli kierownica nie jest wyprostowana, oznacza to, że pojazd wymaga regulacji geometrii kół. Zbieżność mogła zostać zaburzona w wyniku uderzenia w krawężnik lub wypadku, ale jest to łatwa do skorygowania naprawa. Po wycentrowaniu kół, kierownica znów będzie dobrze leżeć w Twoich rękach.

Co to jest geometria kół i dlaczego Twój samochód jej potrzebuje? Przyjrzymy się tej ważnej usłudze i określimy inne objawy, które mogą być zauważalne.

Spis treści show Co to jest geometria kół? Powody, dla których Twój samochód potrzebuje geometrii kół 1. Uderzenie w krawężnik lub wybój 2. Zużyte części 3. Wyregulowana wysokość 4. Błąd technika Dodatkowe oznaki, że potrzebna jest geometria kół 1. Nierównomierne zużycie opon 2. Samochód ściąga na jedną stronę 3. Nieprawidłowe prowadzenie Ile kosztuje naprawa nieprostej kierownicy?

Co to jest zbieżność kół?

Kiedy samochód jest sprzedawany jako nowy od dealera, koła są ustawiane zgodnie z zaleceniami producenta. Przy tak ustawionych kołach pojazd może prawidłowo kierować i utrzymywać kontrolę nad pojazdem przy minimalnym wysiłku.

Z czasem, na skutek uderzenia w nierówności, koła stają się niewspółosiowe. Gdy koła tracą zbieżność, układ kierowniczy i zawieszenie pojazdu zużywają się coraz bardziej. W tym czasie może również skrócić się żywotność opon.

Usługa geometrii kół przywraca wszystkie parametry do specyfikacji fabrycznej. Ta regularna usługa zapewnia, że koła poruszają się w kierunku zgodnym z ich przeznaczeniem, wydłużając w ten sposób żywotność innych ważnych elementów samochodu i poprawiając jakość jazdy.

POWIĄZANE: 5 symptomów nieprawidłowej geometrii kół

Powody, dla których Twój samochód potrzebuje geometrii kół

1. Uderzenie w krawężnik lub wyboje

Każde silne uderzenie podczas jazdy może spowodować nieprawidłową geometrię kół. Jeśli podczas jazdy uderzyłeś w dziurę w jezdni, krawężnik lub inny obiekt, nadszedł czas, aby wyregulować zbieżność kół.

Ponadto, jeśli samochód uczestniczył niedawno w wypadku, należy sprawdzić zbieżność kół po wykonaniu innych napraw. Być może w wyniku wypadku ucierpiał także układ zawieszenia.

2. Zużyte części

Zawieszenie samochodu składa się z wielu części, które z czasem ulegają uszkodzeniu. Gdy części te zaczną się zużywać, można zauważyć różnicę w prowadzeniu i zbieżności.

Jeśli pojazd ściąga na jedną stronę, a kierownica jest niecentrycznie ustawiona, oznacza to, że niektóre części mogą ulec awarii, powodując nieprawidłową zbieżność. Podczas regularnego przeglądu zbieżności kół należy również przeprowadzić kontrolę zawieszenia i wymienić wszystkie zużyte części.

3. Wyregulowana wysokość

Jeśli niedawno regulowałeś wysokość pojazdu, koła mogą nie być już proste. Dodanie zestawu podnoszącego jest niezawodnym sposobem na zmianę zbieżności.

Fabryczne zawieszenie zostało zaprojektowane do pracy na określonej wysokości. Podnosząc lub obniżając pojazd, prawdopodobnie będziesz musiał zmienić również te części, co może prowadzić do braku zbieżności.

4. Usterka technika

Jeśli samochód był już ustawiany, a kierownica nadal nie jest prosta, być może masz do czynienia z błędem mechanika. Większość warsztatów samochodowych wykonuje zbieżność kół i prostuje kierownicę za jednym razem.

Jednak mechanicy mogą być bardzo zajęci i często zapominają o tym ważnym kroku. Jeśli koło nadal nie jest wycentrowane, odwieź je z powrotem do warsztatu, aby dokończyć tę czynność.

Dodatkowe sygnały, że potrzebna jest geometria kół

1. Nierównomierne zużycie opon

Patrząc na bieżnik opony, można wiele powiedzieć o zbieżności pojazdu. Jeśli niektóre obszary opony wydają się być bardziej zużyte niż inne, prawdopodobnie konieczna jest geometria kół. W normalnych warunkach jazdy opony zużywają się równomiernie, ponieważ stykają się z nawierzchnią pod jednakowym ciśnieniem.

Jednak zła geometria kół i stosowanie niewłaściwego ciśnienia w oponach może prowadzić do ich nierównomiernego zużycia. Złe ustawienie kół i niewłaściwe ciśnienie w oponach może prowadzić do nierównomiernego zużycia.

2. Samochód ściąga na jedną stronę

Gdy samochód jest wyregulowany, łatwo jest go prowadzić w linii prostej, nawet jeśli zdejmie się ręce z kierownicy. Jeśli samochód sprawia wrażenie, jakby ściągało go na jedną lub drugą stronę, warto zlecić ustawienie kół.

Oczywiście, należy zachować ostrożność przy określaniu konieczności wykonania geometrii kół na podstawie tylko jednej drogi. Niektóre drogi są zaprojektowane tak, aby ściągać samochody na jedną lub drugą stronę. Jeśli jednak zauważysz pewien wzór ściągania pojazdu, powinien to sprawdzić mechanik.

ZALECANE: Samochód ściąga na jedną stronę? Najczęstsze przyczyny

3. Niekorzystne prowadzenie

Gdy zbieżność kół jest nieprawidłowa, może dojść do utraty sterowności pojazdu. Jeśli bez reakcji pociągasz kierownicą w jedną lub drugą stronę, czas oddać samochód do przeglądu.

Gdy samochód nie reaguje, może to wywołać niepokój. Ten lęk jest uzasadniony, ponieważ w sytuacji awaryjnej nie będziesz w stanie zareagować wystarczająco szybko.

Ile kosztuje naprawa kierownicy, która nie jest prosta?

Wyrównanie przednich kół kosztuje od 50 do 150 dolarów. Jeśli potrzebna jest zbieżność czterech kół, koszt wyniesie średnio od 150 do 250 dolarów. Jeśli jednak brak zbieżności powoduje nadmierne zużycie opon, może być konieczna ich wymiana, aby jazda była bezpieczna.

RELATED: Średni koszt geometrii kół (przód, tył i 4 koła)

Nigdy nie należy jeździć z niewspółosiowością kół. Taki stan może nie tylko powodować przedwczesne zużycie elementów zawieszenia i opon, ale może również znacząco wpływać na prowadzenie pojazdu, a tym samym stwarzać zagrożenie na drodze.