Trwa ładowanie proszę czekać ...

Płukanie płynu hamulcowego - dlaczego jest potrzebne i ile kosztuje

28 kwietnia 2022

Istnieje wiele czynności związanych z regularną konserwacją, które należy wykonywać, aby utrzymać pojazd w jak najlepszym stanie. Jedną z takich czynności jest regularne przepłukiwanie płynu hamulcowego. Na czym polega płukanie płynu hamulcowego i dlaczego jest ono ważne dla użytkownika?

W tym artykule przyjrzymy się tej istotnej czynności serwisowej i ocenimy jej koszt. Przedstawiamy także kroki, jakie należy podjąć, aby samodzielnie wykonać płukanie płynu hamulcowego w domu.

Spis treści pokaż Co to jest płukanie płynu hamulcowego? Dlaczego Twój samochód potrzebuje płukania płynu hamulcowego? Koszt płukania płynu hamulcowego Oznaki, że samochód wymaga przepłukania płynem hamulcowym 1. Przebieg 2. Gąbczasty pedał hamulca 3. Lampka ABS 4. Zmniejszona skuteczność hamowania 5. Szumy/pachnidła Jak przeprowadzić płukanie płynu hamulcowego? 1. Opróżnij stary płyn hamulcowy 2. Napełnij układ i odpowietrz go 3. Uzupełnij i przetestuj

Co to jest płukanie płynu hamulcowego?

Podczas płukania płynu hamulcowego z układu usuwany jest cały stary, zanieczyszczony płyn. Zastępuje się go świeżym, czystym płynem, aby zapewnić doskonałą skuteczność hamowania. Płukanie płynu hamulcowego wykonuje się zazwyczaj co 30 000 mil lub co dwa lata, w zależności od tego, co nastąpi wcześniej.

Równie ważne jest regularne sprawdzanie poziomu płynu hamulcowego. Jeśli w układzie nie ma wystarczającej ilości czystego płynu hamulcowego, mogą wystąpić problemy z działaniem, które zagrażają Twojemu bezpieczeństwu.

Dlaczego Twój samochód potrzebuje płukania płynu hamulcowego?

Układ hamulcowy składa się z wielu elementów, które muszą działać w harmonii, aby zapewnić najwyższą wydajność. Niezależnie od tego, czy samochód posiada hamulce tarczowe na wszystkich czterech kołach, czy też hamulce bębnowe z tyłu, są one połączone przewodami i rurkami, które łączą każdy hamulec z pompą hamulcową.

Gdy naciskasz pedał hamulca, tłok wciska się do pompy hamulcowej, powodując przepływ płynu hamulcowego przez połączone przewody do hamulców przy każdym kole. W przypadku hamulców tarczowych płyn jest przepychany do zacisku, który wywiera nacisk na tłoczek, dzięki czemu klocki hamulcowe mogą uchwycić tarczę i spowolnić koła. W przypadku hamulców bębnowych płyn jest wtłaczany do cylindra koła, dzięki czemu szczęki hamulcowe mogą wywierać nacisk na bęben i zatrzymywać ruch. Tak czy inaczej, płyn jest niezbędny do uzyskania siły hamowania.

Z czasem elementy układu hamulcowego zaczynają się niszczyć. Odłamki, rdza, guma, skropliny i inne zanieczyszczenia złuszczają się i trafiają do płynu hamulcowego. W miarę jak płyn ulega zabrudzeniu, gorzej spełnia swoje zadanie, przez co hamulce nie działają prawidłowo.

Ponadto płyn hamulcowy jest uważany za higroskopijny. Pochłania wilgoć i staje się mniej skuteczny, im jest starszy. Ponadto metalowe elementy nie są odporne na wilgoć i mogą łatwo ulec korozji.

RELATED: 5 objawów wycieku płynu hamulcowego (i koszt naprawy)

Koszt płukania płynu hamulcowego

Średni koszt płukania płynu hamulcowego wynosi zazwyczaj od 75 do 250 dolarów. Cena ta obejmuje zarówno części, jak i robociznę. W przypadku samodzielnego wykonania płukania płynu hamulcowego można zaoszczędzić trochę pieniędzy.

Ponadto koszt różni się w zależności od lokalizacji i kosztów robocizny w danym regionie. Może również zależeć od marki, modelu i rocznika pojazdu.

Oznaki, że samochód wymaga przepłukania płynem hamulcowym

1. Przebieg

Istnieje wiele dyskusji na temat tego, jak często powinno się przeprowadzać płukanie płynu hamulcowego, ale większość producentów samochodów podaje zalecenie w instrukcji serwisowej. Jeśli nie masz pewności, najlepiej jest przestrzegać normy 30 000 mil lub 2 lat.

Harmonogram regularnych przeglądów zależy w dużej mierze od stylu jazdy. Jeśli dojeżdżasz do pracy w mieście, gdzie często hamujesz, możesz potrzebować bardziej regularnego płukania niż osoba jeżdżąca codziennie po autostradzie.

ZALECANE: Różnice między płynami hamulcowymi DOT 3 i DOT 4 (czy można je mieszać?)

2. Gąbczasty pedał hamulca

Jeśli pedał hamulca staje się gąbczasty lub luźny przy naciskaniu, to jest to dobry moment na wymianę płynu. Jeśli problem pozostanie nierozwiązany, pedał może zacząć opadać aż do podłogi, co jest bardzo niebezpieczne.

Ponieważ płyn jest coraz rzadszy i zanieczyszczony, do układu może przedostać się powietrze. W efekcie hamulce nie reagują tak, jak powinny.

3. Lampka ABS

Układ przeciwblokujący zapobiega blokowaniu się kół w przypadku utraty przyczepności. Na desce rozdzielczej znajduje się lampka ostrzegawcza ABS, która sygnalizuje problemy z układem.

Jeśli płyn hamulcowy jest niski lub mocno zanieczyszczony, może zaświecić się lampka ABS. Układ wyłączy się również, aby zrównoważyć brak siły hamowania.

4. Zmniejszona skuteczność hamowania

W normalnych warunkach hamulce działają szybko i skutecznie. Po naciśnięciu pedału hamulca w celu zatrzymania nie powinno być żadnych opóźnień. Jeśli tak się dzieje, może być potrzebne płukanie płynu hamulcowego.

Problemy ze skutecznością mogą być jednak również związane ze zużytymi klockami hamulcowymi, wypaczonymi wirnikami lub zużyciem innego elementu. W razie wątpliwości najlepiej zlecić komuś wykonanie przeglądu układu hamulcowego.

5. Szumy/przykre zapachy

Problem z układem hamulcowym może być spowodowany zużytym elementem lub niskim poziomem płynu hamulcowego. Możliwe jest nawet występowanie zgrzytania lub skrobania, choć zwykle wskazują one na zużyte części.

Jeśli podczas hamowania wyczuwalny jest zapach spalenizny, może to być również spalony płyn pochodzący z zanieczyszczeń. Jednak obecność zapachu spalenizny zawsze powinna spowodować przerwanie jazdy i ustalenie przyczyny, aby zapewnić sobie bezpieczeństwo.

Jak przeprowadzić płukanie płynu hamulcowego

1. Opróżnij stary płyn hamulcowy

Musisz spuścić cały stary płyn z pompy hamulcowej. W układzie nie ma korka spustowego, więc trzeba będzie użyć pompki syfonowej lub pompy transferowej.

Jeśli wszystko inne zawiedzie, można użyć większej strzykawki lub bistro do indyków. Usuwaj płyn aż do opróżnienia zbiornika. Czynność tę należy wykonać przy wyłączonym silniku i zaparkowanym samochodzie. Należy również upewnić się, że pedał hamulca nie jest pod ciśnieniem.

2. Napełnianie układu i odpowietrzanie

Napełnij zbiorniczek świeżym płynem hamulcowym. Odpowietrzanie układu odbywa się w taki sam sposób, jak w przypadku montażu nowych zacisków hamulcowych.

Rozpocznij od tyłu samochodu i odpowietrz dwa tylne zaciski lub cylindry kół. Wciśnij pedał hamulca i otwórz odpowiednią śrubę odpowietrzającą. Gdy pedał znajdzie się na wysokości podłogi, zamknij śrubę odpowietrzającą i zwolnij pedał. Kontynuuj tę czynność, aż z układu zostanie usunięte całe powietrze.

Po zakończeniu odpowietrzania tylnych hamulców można przystąpić do odpowietrzania przednich. Wykonaj te same czynności na przednich hamulcach. 3.

3. Uzupełnienie i test

Po odpowietrzeniu każdego koła musisz sprawdzić zbiornik pompy hamulcowej, czy nie trzeba dolać więcej płynu. Ponadto po zakończeniu odpowietrzania hamulców należy uzupełnić płyn w układzie.

Przed wyruszeniem w drogę należy odbyć krótką jazdę próbną samochodem. Najlepiej poszukać pustego parkingu lub niezamieszkałego miejsca, aby przetestować hamulce przed użyciem ich w prawdziwym świecie.