Trwa ładowanie proszę czekać ...

5 Symptomy zużytych klocków hamulcowych (i koszt wymiany)

1 kwietnia 2022

Klocki hamulcowe w samochodzie są istotną częścią układu hamulcowego. Odgrywają ważną rolę w zapewnieniu, że samochód zatrzyma się we właściwym momencie.

Klocki hamulcowe znajdują się między zaciskami hamulcowymi a tarczą hamulcową. Gdy stykają się z metalową powierzchnią tarcz hamulcowych, dochodzi do tarcia i samochód zatrzymuje się.

Jednak ciągłe ocieranie się klocków hamulcowych o tarcze hamulcowe powoduje ich zużycie do tego stopnia, że w końcu mogą wystąpić problemy z zatrzymaniem samochodu. Przyjrzyjmy się objawom:

Najczęstszym objawem zużycia klocków hamulcowych są odgłosy tarcia lub piszczenia podczas hamowania. W wielu nowszych modelach samochodów można również zauważyć wskaźnik zużycia na desce rozdzielczej, gdy klocki hamulcowe są zużyte. W niektórych przypadkach może to również powodować gąbczasty pedał hamulca.

Ze względu na znaczenie klocków hamulcowych istnieje wiele objawów, które mogą wystąpić. Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista 5 najczęstszych objawów złych lub zużytych klocków hamulcowych.

Zawartość strony pokaż Objawy zużytych lub uszkodzonych klocków hamulcowych 1. Szlifowanie lub piszczenie 2. Wskaźnik zużycia 3. Gąbczasty pedał hamulca 4. Dłuższa droga hamowania 5. Zarysowania na powierzchni tarczy hamulcowej Działanie klocków hamulcowych Jak sprawdzić stan klocków hamulcowych Koszt wymiany klocków hamulcowych

Objawy zużycia lub uszkodzenia klocków hamulcowych

1. Zgrzytanie lub piszczenie

Jeśli podczas naciskania pedału hamulca słychać zgrzytanie lub piszczenie, może to oznaczać, że klocki hamulcowe są całkowicie zużyte. Może to wynikać z faktu, że gdy materiał klocków hamulcowych jest całkowicie zużyty, słychać, jak metalowa płytka klocka dociska metalowy wirnik hamulca.

Jak można sobie wyobrazić, metal o metal powoduje okropny hałas. Jeśli słyszysz okropny hałas podczas hamowania, zdecydowanie nadszedł czas, aby sprawdzić klocki hamulcowe.

2. Wskaźnik zużycia

Większość nowszych samochodów ma wskaźniki zużycia hamulców, gdy 2-3 mm lub 0,04″ do 0,1″ pozostało z materiału klocka hamulcowego. Jeśli widzisz wskaźnik zużycia na desce rozdzielczej, czas sprawdzić klocki hamulcowe.

Przewody i złącza wskaźnika zużycia mogą często powodować fałszywe alarmy na desce rozdzielczej, ale warto to sprawdzić.

Większość samochodów ma wskaźnik zużycia tylko na przednich hamulcach, ale niektóre mają go na obu osiach.

3. Gąbczasty pedał hamulca

Jeśli masz wrażenie, że pedał hamulca stał się gąbczasty po naciśnięciu, może to być spowodowane uszkodzeniem klocków hamulcowych. Może to być spowodowane poluzowaniem się części klocka hamulcowego, co powoduje uginanie się płytki pedału hamulca podczas naciskania na pedał hamulca.

Aby sprawdzić, czy klocki hamulcowe są uszkodzone przez części, które się poluzowały, często trzeba zdemontować pedały hamulca. Zwykła szybka kontrola z zewnątrz może nie wystarczyć.

4. Dłuższa droga hamowania

Jeśli klocki hamulcowe są zużyte aż do metalowej płytki, z pewnością spowoduje to wydłużenie drogi hamowania. Dzieje się tak dlatego, że metal o metal nie wytwarza takiej samej siły tarcia, aby zatrzymać samochód.

Może się również zdarzyć, że części klocka hamulcowego poluzowały się, co również spowoduje mniejsze tarcie o tarczę hamulcową.

5. Zarysowania na powierzchni tarczy hamulcowej

Jeśli na tarczy hamulcowej zauważysz paskudne zadrapania i dziwną powierzchnię, może to być spowodowane tym, że klocek hamulcowy jest tak zużyty, że wszedł na metalową płytkę.

Często jest to bardzo widoczne, gdy porównamy powierzchnię z innymi tarczami hamulcowymi samochodu.

Działanie klocka hamulcowego

Klocki hamulcowe są wykonane ze stali i twardej gumy. Są odporne na działanie wysokiej temperatury, pyłu i innych cząstek.

Montuje się je między zaciskiem hamulcowym a wirnikiem hamulcowym. Po naciśnięciu pedału hamulca klocek hamulcowy jest dociskany do wirnika hamulca, co powoduje tarcie. To tarcie powoduje, że samochód zwalnia, a w końcu zatrzymuje się.

Klocki hamulcowe są wykonane z wielu różnych materiałów, w zależności od producenta. Niektóre z nich są lepsze od innych pod względem zużycia i długości drogi hamowania.

Jak sprawdzać klocki hamulcowe?

Sprawdzenie klocków hamulcowych w samochodzie jest często bardzo proste. Potrzebna jest do tego latarka. Skieruj latarkę do wnętrza obręczy, na wirnik hamulcowy.

Sprawdź, czy na klocku hamulcowym pozostało co najmniej 0,15″ - 0,2″ lub 4-5 mm, w przeciwnym razie nadszedł czas na wymianę.

Niektóre obręcze mogą utrudniać sprawdzenie klocka hamulcowego od zewnątrz. W takim przypadku należy zdjąć koło w celu przeprowadzenia kontroli.

W rzeczywistości częściej zdarza się, że wewnętrzny klocek hamulcowy zużywa się wcześniej niż zewnętrzny - dlatego zdecydowanie zalecam zdjęcie obręczy w celu kontroli lub sprawdzenie jej za pomocą małego lusterka.

Koszt wymiany klocków hamulcowych

Średni koszt wymiany klocków hamulcowych wynosi od 80 do 300 USD, w zależności od modelu samochodu i kosztów robocizny. Klocki hamulcowe kosztują 30-100 dolarów, a robocizna 50-250 dolarów.

Przednie klocki hamulcowe są często droższe niż tylne. Należy również wiedzieć, że może być konieczna wymiana wirników hamulcowych jednocześnie z wymianą klocków hamulcowych, jeśli są one uszkodzone.

Jeśli samochód jest wyposażony w elektryczny hamulec postojowy, do wymiany tylnych klocków hamulcowych potrzebne są także narzędzia diagnostyczne.

Wymiana klocków hamulcowych jest często dość prosta, więc przy odrobinie wiedzy można ją często wykonać samodzielnie - jeśli samochód nie jest wyposażony w elektroniczny hamulec postojowy. W takim przypadku do wciśnięcia tłoczków potrzebne jest narzędzie diagnostyczne.